דעות

על העיוורון ועל הירידה בחיסוני השגרה של ילדים

מבטה של הנהגת מערכת הבריאות על נושא חיסוני השגרה בילדים צריך להיות מופנה קודם כל לעצמה ולתרומתה למצב העגום הזה, או לפחות למראה המשקפת את מקבלי ההחלטות ואת הפיל שבחדר

פעוט מקבל חיסון נגד נגיף הפוליו. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

הירידה בשיעור ההתחסנות בחיסוני השגרה בילדות מעוררת דאגה. הדיווח ערב החג בחדשות Doctors only אודות יום החשיבה שקיים משרד הבריאות בנושא מעורר את החשש שהדיון לקה בחשיבה קבוצתית ובעיוורון מערכתי אל מול הפיל שבחדר.

נדמה שהנחת היסוד בדיון היתה שמידע כוזב שמופץ על ידי "מתנגדי חיסונים" גורם לעלייה ב"הססנות חיסונים" (Vaccine hesitancy). האם להנחת היסוד הזו יש בסיס? האם היא יורדת לשורש הבעיה? או שמא כמו שאומרים: "הפוך גוטה, הפוך" ואלו בעצם פעולות קיצוניות שנקטה הממשלה ללא צורך למול משבר הקורונה, ובראשם אכיפה בפועל של התחסנות כלל האוכלוסיה, לרבות ילדים, בחיסון נסיוני בטכנולוגיה חדשנית, שבטיחותו ויעילותו לא הוכחו, שפגעו באמון הציבור במערכת הבריאות וגם בחיסוני השגרה.

התנגדות אידיאולוגית אמיתית לחיסוני שגרה היא תופעה שולית, במיוחד בישראל שבה היה מאז ומתמיד שיעור כיסוי חיסוני גבוה. הגם שהאמת ההיסטורית מחייבת לומר שעיקר הירידה במחלות המידבקות, שעשו שמות בילדים במאות קודמות, התרחשה בגלל שיפור בתנאי ההיגיינה והביוב ולא בגלל חיסונים, הציבור ידע שהחיסונים שניתנים בשגרה לילדים נבדקו במחקרים, יש איתם ניסיון טוב ורב שנים ויש להם תועלת מוכחת.

אכיפה של חיסון באמצעות תו ירוק, ללא הצדקה אפידמיולוגית, בדרך שפגעה באנשים רבים בתעסוקה, בלימודים ובתופעות לוואי, גרמה נזק עצום לאמון הציבור במערכת הבריאות

בשונה מכך, מתן גורף לילדים של חיסון חדש כנגד נגיף הקורונה, שפוגע באופן דיפרנציאלי בזקנים וגורם מחלה שאינה מחלת ילדים, חיסון שאינו מונע הידבקות ואינו מגן על הסביבה, סביר שיעורר ספק בקרב הורים בנוגע לשיקול הדעת של מקבלי ההחלטות. תופעות לוואי רציניות שדווחו בנוער ולא זכו להתייחסות בטיחותית מחמירה וההבנה שניתן לילדים חיסון ללא צורך אמיתי הגבירו את הספק והריאקציה עד כדי כישלון חרוץ של מבצע החיסון בילדים קטנים.

גם מבצע חיסוני הפוליו האוראליים נכשל כיוון שמשרד הבריאות החליט באופן תמוה לחסן באופן גורף בזן הנגיף המוחלש, שגרם בעצמו לתחלואה, במקום לנקוט במדיניות המקובלת במדינות הנאורות ולפעול לשפר את הכיסוי של החיסון המומת נקודתית במוקדים של חסר בכיסוי.

אמון הציבור במערכת הבריאות הוא נכס חשוב ביותר שנפגע מקבלת החלטות לא אחראית של רשויות הבריאות, בארץ ובעולם, במשבר הקורונה. אכיפה של חיסון באמצעות תו ירוק, ללא הצדקה אפידמיולוגית, בדרך שפגעה באנשים רבים בתעסוקה, בלימודים ובתופעות לוואי, גרמה נזק עצום לאמון הזה.

מחקרי סקרים מבתי הספר לבריאות הציבור באוניברסיטאות תל אביב וחיפה מראים את הפגיעה באמון ואת הקשר שלה להסברה הממשלתית בעת המגיפה. הכתובת היתה על הקיר.

במאמר מפרי עטי שהתפרסם כאן מעל הבמה הזו בדיוק לפני שנה כתבתי: "היעדרו של גילוי נאות והסבר מלא למתחסן על היתרונות והחסרונות של החיסון אינם עולים בקנה אחד עם אתיקה רפואית. מחקר חדש מ-PNAS מראה שהיעדרו של גילוי נאות אודות תופעות לוואי אפשריות של החיסון עשוי למנוע הססנות חיסון בטווח הקצר אבל פוגע אנושות באמון ברשויות... הלחץ האגרסיבי המופעל בארץ להתחסן נגד קורונה כבר מביא, למרבה הצער, אנשים נורמטיביים לשקול מחדש האם לחסן את ילדיהם בחיסוני השגרה החשובים".

"הססנות חיסונים" היא מושג שהגיע הזמן שיעבור מהעולם - חיסון, ככל טיפול רפואי, מצריך הסבר והסכמה מודעת של מטופל או של הוריו, שמממשים את חירותם היסודית להסס ולהתלבט האם להשתמש בו

בדיון נמסר כי רבע מההורים ממשיכים להתנגד לחיסונים אלה, כי על מערכת הבריאות יהיה "לטפל בהם" וכי "הססנות חיסונים" היא אחד מעשרת האיומים על בריאות הציבור. אלה אמירות שצחנה קשה של פטרנליזם רפואי נודפת מהן.

"הססנות חיסונים" היא מושג שהגיע הזמן שיעבור מהעולם - חיסון, ככל טיפול רפואי, מצריך הסבר והסכמה מודעת של מטופל או של הוריו, שמממשים את חירותם היסודית להסס ולהתלבט האם להשתמש בו. השינוי שארגון הבריאות העולמי הגדיר במונח "חיסון" בשנת 2021 - מיצירת חיסוניות (immunity) ליצירת הגנה (Protection) - מרדד את המונח ומחליש אותו, ונראה שנועד להרחיבו כדי לכלול בתוכו את התרכיב לקורונה, שאינו מונע הידבקות ושיעילותו מוגבלת לחודשים מעטים, בשונה מחיסונים אחרים, תחת הגדרה של חיסון.

הדרך לשפר היענות לחיסוני הילדות היא לא עוד ועוד תעמולה, ולא מימון שמן של עמותות שכביכול פועלות להנגשת מידע לציבור, שזו מטרה חשובה וטובה, ובפועל יוצאות לציד מכשפות של "מתנגדי חיסונים" ולוחצות לאכוף התחסנות ובכך כורתות במו ידן את הענף שעליו כולנו יושבים. זה האמון שצריך לשקם אותו בדרך המעשה. דרך של שקיפות ולא חוזה מושחר עם חברת חיסונים, דרך של מדיניות שקולה ולא כזו שמתעלמת מהציווי הראשון ברפואה ("קודם לכל, אל תזיק"), דרך של כבוד לאוטונומיה של המטופל, הסבר והסכמה מודעת ולא אכיפה ורמיסה של זכויות החולה והאזרח.

הפיל שבחדר הוא אמון הציבור ברפואה. זה חוסר אמון המשולב בחרדת בריאות המונית שפומפמה במשך שנתיים על ידי תעמולה של פחד ואימה, הפוגעים במערכת היחסים הקריטית מטפל-מטופל. את האמון הזה חובה לשקם לאחר קריסתו עקב הניהול הכושל של משבר הקורונה על ידי רשויות הבריאות בארץ ובעולם. המבט של משתתפי יום החשיבה ושל הנהגת מערכת הבריאות צריך להיות מופנה קודם כל לעצמם ולתרומתם למצב העגום הזה, או לפחות למראה המשקפת אותם ואת הפיל שבחדר.

נושאים קשורים:  ד"ר יואב יחזקאלי,  חיסונים,  חיסוני שגרה,  קורונה,  חדשות,  דעות
תגובות
אנונימי/ת
28.09.2022, 19:36

יואב - טול קורה מבין עיניך: הירידה בהתחסנות היא בגללך ובגלל אנשים, ולצערי גם רופאים, שכמותך.
ללא כל הבנה בחיסונים ובאפידמיולוגיה חלקתם על מומחי משרד הבריאות, שכן מומחים בכך, ופגעתם באימון הציבור.
בגללך נפטרו אנשים - חד וחלק. ראוי שתתבייש ותפסיק לקשקש

אנונימי/ת
28.09.2022, 19:55

מומחי משרד הבריאות, אה?
אנשים שבמקרה הטוב רחוקים מהשטח ומנתחים גרפים, ובמקרה הרע אין קשר בינם לבין מדע או רפואה וזהותם עלומה בכלל.
טול אתה קורה מבין עיניך ותנסה להבין באופן אמיתי וכן למה מתרחשת ירידה כזו, ולא להיצמד לסיפורים שאתה מספר לעצמך

אנונימי/ת
28.09.2022, 21:22

הוצאת לי מילים מהפה

29.09.2022, 20:41

אני תוהה למה את/ה מרגיש/ה צורך להגיב באופן אנונימי. האם משום שאת/ה חושש מתביעת דיבה? כשמישהו כל כך משוכנע בדעתו, עד כדי הכפשת והאשמת אדם אחר בהאשמות חמורות, מן הראוי שלפחות יעמוד מאחורי מילותיו. אחרת לא רק שאתה חוטא בלשון הרע אלא גם בפחדנות.

אנונימי/ת
27.10.2022, 18:30

מדויק !!!

אנונימי/ת
28.09.2022, 20:32

מעציב לראות איך רופא שהיה פעם סביר ומכובד הפוך לפיון של מתנגדי החיסונים (לא במרכאות) תוך ניפוק טקסטים לחיזוק מעמדו בקרבם.

הלחלוחית החמימה של הקהל הזה גרמה לו כנראה לשכוח מושגי יסוד ברפואה תוך אימוץ חד צדדי של השיח האנטי וקסרי ולפיו מחלות כמו פוליו למשל נעלמו בגלל השיפור בתחלואה.

אז כמאמר הקלישאה (לגרפומנים כמותו אין בעיה עם קלישאות) "הפוך גוטה, הפוך": דווקא השיפור בתנאי התברואה הביאו עלינו את מגיפות הפוליו הגדולות של שנות הארבעים והחמישים, תחזור לספרים יואב.

וזה לא הדבר היחיד שהפוך אצל יואב.

למי שלא יודע, ד"ר יואב יחזקאלי חבר בארגון בשם מח"צ, שאסף ועדיין אוסף תרומות מישראל ומחוצה לה בסך מצטבר של יותר ממיליון וחצי שקלים. זה אותו ארגון בדיוק שבראש עמד אלון באר שכתב דברי נאצה על בכירי משרד הבריאות וקולגות נוספות.
״גליה רהב שרפה את ישראל, דם של אלפים על ידיה״- כך כתב חברו של ד"ר יחזקאלי.
במיליוני השקלים הללו הפיקו שם תעמולה מסולפת, מבויימת היטב, פעלו ברשתות החברתיות, השמיצו את גורמי בריאות הציבור, סילפו מחקרים, יצאו נגד חיסוני הפוליו, חיסון הבוסטר, חיסוני הקורונה לילדים ועוד...

בימים אלה מקדמים את הטענה ההזויה כאילו חיסוני הקורונה, הם ולא המחלה עצמה גרמו לעליה בתמותה במדינת ישראל.

ואחרי כל זאת, מרהיב עוז ד"ר יחזקאלי לטעון כי העוורון אינו שלו?

אם אינו עיוור, ואת כל אלה עשה ועושה בעיניים פקוחות, הוא איבד בעיני ובעיני רבים אחרים את הזכות שלו להקרא רופא.

במדינות מתוקנות בארה"ב הוא כבר מזמן היה בין אלה שהיו מאבדים את רשיונם, ובצדק.

אנונימי/ת
28.09.2022, 21:22

צודק

יופי. לאיים ולסתום פיות. ככה מחזירים אמון.
היה נחמד אם תתייחס לגופו של עניין ותענה בצורה של EBM במקום לאיים בשלילת רשיון.
חשכת ימי הבניים בתואנה של נאורות…

אנונימי/ת
27.10.2022, 18:30

ממש כך

אנונימי/ת
28.09.2022, 20:40

לא יאמן שיחזקאלי כותב "ראשית אל תזיק".
הספר "על העוורון" נכתב עליו ושכמותו.
קצת מודעות עצמית לא תזיק לו, אה... וסיכה לניקוז האויר החם.

29.09.2022, 21:54

לא נעים לקרוא את ד'ר יחזקאלי. כי הדברים שלו נכונים.

אתה מוכיח כרגע שבאמת הינך אדם לא אמין . לפני 7 שנים קראתי על העיוורון ועל הפיכחון ספרים נהדרים .
על העיוורון ממש לא נכתב על בכלל על דמות הדומה לד״ר יחזקאלי אלה להיפך דומה לך . תוכנו עוסק מה חרדה הנבנית מאיומים שקרים הנחיות מטורפות לא תואמות מצב . גרמו למגיפה שהתבטאה ב עוורון נגיפי מלווה בהדבקה מהירה וכו . הרעיון הוא שפחד וחרדה יכולים לעוור אדם ולנתק אותו מההגיון המדעי האישי וכו עד יצירת מגפת חרדה שיצרה סימפטומים של עוורון הן מעשי ונפשי . התקפי חרדה יכולים לחקות כול סימפטום קליני. אם לא הבנתה תמשיך לקרוא את הספר השני על הפיכחון מומלץ .

אנונימי/ת
27.10.2022, 18:32

לא נעים כי הוא טועה ומטעה.
ןבעולם הפאוכרסיבי, הנפוח שלו ושל דומיו, צריך להישאר אנונימי.

אנונימי/ת
28.09.2022, 21:01

סוף סוף יש מי שצועק "המלך הוא עירום"!
משרד הבריאות קראו לכל מי שהתנגד לקו שלהם "מכחיש חיסונים" (כולל מנהל בית חולים, מנהל קופת חולים, וראש המכון הביולוגי). לא פלא שהאזרח הפשוט פתאום רואה מאות רופאים ומדענים בכירים שהם "מכחישי חיסונים" ומתחיל לפקפק בחיסוני השגרה...

אנונימי/ת
28.09.2022, 21:02

משעשע לראות שהתגובות שתוקפות את ד"ר יחזקאלי מתמקדות במתקפה אישית עליו ומתעלמות מהתוכן שלו. כנראה קשה להתמודד עם עובדות.

לא משנה הקישקושים האידאלוגי/מיקצועי. העובדה שיחזקאל הפך למכחיש קרונה בעיקר, ובנה תילי תיאוריות להצדיק את אבחנתו השגויה

אנונימי/ת
28.09.2022, 22:40

ד"ר יחזקאלי הוא שבתי צבי של הרפואה בישראל.
נראה כי דעותיו הנלוזות מובאות כאן רק כדי להגדיל את התנועה באתר...

אנונימי/ת
29.09.2022, 07:05

קשקשן, מספיק!

אנונימי/ת
29.09.2022, 07:32

אכן מן הראוי לשלול את רישיון הרופא של יואב, כפי שנעשה לדר' (לשעבר) אבני. התוכן שכתב יואב מבייש את מדע הרפואה וסותר עובדות מוכחות. מפליא כיצד שרלטן ומגייס כספים הפך ל"מומחה לחיסונים", לפחות בעיני עצמו. האם השתלמת ולו יום אחד בנושא חיסונים???

אנונימי/ת
29.09.2022, 07:41

אם הרופאים היו מניחים את האגו בצד הדברים היו נראים אחרת היום.
ההורים איבדו את האמון במערכת הבריאות ויהיה מאוד קשה להחזירו בחזרה, אם בכלל.
אין על דר. יחזקאלי, הלוואי והיו יותר רופאים אמיצים כמוהו!!!!

29.09.2022, 08:03

מסכים איתך יואב, כל מילה

אנונימי/ת
29.09.2022, 08:07

חשבתי שזה אתר דוקטורס אונלי.
יעני רק לרופאים, אבל לא מצאתי את דר' עמוס גואטה.

30.09.2022, 11:29

כל מי שיש רשיון ממשרד הבריאות יכול להצטרף, אחיות וכו'.

גם חרדתי וגם חשדן .
המנויים על העיתון הנוכחי, עוברים הזדהות מלאה שנבדקת היטב הכוללים שמם רשיון רפואי מומחיות וכו . במערכת יודעים היטב את שמם של האנונימיים למשל . כמו כן השם של ד״ר גואטה לא היה יכול להירשם עם לא עבר בדיקה קפדנית של שמו מיקצועו ו רישיונו הרפואי ועוד

29.09.2022, 09:20

כן ירבו רופאים אנושיים ואמיתיים כמו דוקטור יואב יחזקאלי.
ודרך אגב
להיות ולהיקרא מתנגדת חיסונים זה לא גנאי!
להיות מחוסן זה לאו דווקא להיות בריא וברוב המקרים בדיוק ההפך

ד"ר יחזקאלי הנכבד, ברכות ליום הולדך! ביום זה אתה בוכר לפרסם כאן מאמר שרובו המוחלט שילוב בין אי דיוקים לבין ביקורת בוטה נגד משרד הבריאות. אם אקח לדוגמה את הפיסקה על חיסוני פוליו, אשר בה, למרבה הפלא, כל פרט (ממש כל אחד!) הינו שגוי. או התייחסותך לאמון הציבור, אותו עירערת ללא לאות במהלך כל אירוע הקורונה. כל זאת במקום להיות שותף בדיון מומחים, מעמדת היותך רופא בכיר. בחרת עמדה של מבקר מבחוץ, כשהביקורת שלך מזכירה מאוד השמצות וגידופים.
אתה מתיימר להכיר את הציבור שלנו. מעמדתך זו, האם השמצה כה בוטה של משרד הבריאות, מעלה או מורידה את אמון הציבור? אני חושש שעמדתך זו, כפי שעולה במאמר זה, משלבת טעויות קשות במידע יחד עם ביקורתיות בוטה ומתנגחת כלפי הדרג שמקבל את ההחלטות. ייתכן מאוד, שגישה זו היא הפוגעת באמון הציבור הרבה יותר מאותם מתנגדי החיסונים.

29.09.2022, 09:48

גם כשרצה הסכים ואף הזמין דיון מקצועי עם אנשי המקצוע- נודה, סורב ואף הוגחך. זו בדיוק הסעבה של אובדן אמון הציבור (כולו) במערכות… חוסר שקיפות. חוסר תקשורת. פטרנליזם וחוסר דיוק (שלא לאמר מילים קשות יותר). אין תחליף לדיון פתוח, כולל כל הדעות.

העובדה שרוב המגיבים פה עושים זאת בעילום שם- לא מחמיאה לתרבות הדיון והטלת הספק האמורה לאפיין את המדע בכלל והרפואה בפרט.

האדם הסביר מין הישוב שומע כבר על התוצאות של הטיפול באירוע המתגלגל כבר 3 שנים, מהארץ ומחול… ושואל את עצמו, האם לסמוך על המלצות אחרות של אותה מערכת. בלי שום קשר לנושא המדובר.
על זה מדבר דר יחזקאלי וכל הכבוד לו. אם יש לכם מידע אחר או דיעה אחרת - מוזמנים להציגם… זו המהות של דיון.

מה שכתבת זה נכון, רק הפוך. המידע המקצועי, כולל דיון, הוצג בהרחבה פעמים רבות. מי שסירב להשתתף בדיונים מקצועיים היה ד"ר יחזקאלי, אשר הציג את משנתו (עליה חלקתי כאן) בהרחבה רבה במדיה ציבורים בעיקר בפייסבוק. שם פורסמו בקרב קהל אוהדיו תגובות קיצוניות ונוראיות ממש.

פרופ׳ גדלביץ׳, 1. חברי ואני הצענו דיון פתוח אינספור פעמים להנהלת משרד הבריאות ויועציו, ולצוות הטיפול במגיפות ( שהיתי ממקימיו ואני מתבייש לקרוא את סיכומי דיוניו והחומרים המגמתיים המוצגים לו ). לצערי מסרבים באופן קבוע. 2. הדברים שאני כותב מגובים במחקרים רבים בספרות, ספרות שמובילי הקוו הקיצוני במשרד הבריאות לא קוראים אותה ומתעלמים ממנה. 3. אשמח להתיחסות ענינית לגופו של עניין ולא לגופי ככותב. אני יודע שהדברים קשים לקריאה, אבל הקוו שמשרד הבריאות הוביל בניהול משבר הקורונה פשט את הרגל מזמן וגרם לנו נזקים אדירים, כלכליים, חברתיים ובריאותיים. ככל שתקדימו להבין את השגיאות ותתקנו את הדרך כך ייטב לכולנו. ובנימה של חשבון נפש המתאימה לימים האלה אנחנו הרופאים צריכים לחזור לענווה, עדינות והשראת בטחון לציבור המטופלים שלנו, ולזנוח את הפטרונות והטלת הפחד והאימה שמאפיינת את הגישה בשנות הקורונה. אם אמון המטופלים חשוב לנו, ולי כרופא מטפל הוא קריטי ( למנהלים שהפסיקו לטפל בחולים כנראה שלא ) -עלינו לשנות את הגישה

29.09.2022, 20:45

מילים כדורבנות.

30.09.2022, 10:40

את עניין ׳מי זימן את מי לדו קרב ומי לא נענה׳ קל לבדוק. נניח אפילו שאתה צודק.
אתה (וכל מי שמעוניין) מוזמן להתייחס לגופו של נושא. אתמצת את השאלות כפי שאני מבין.
1. האם יש ירידה בהתחoנות בחיoוני שגרה?
2. מה הoיבה לכך?
ההנחה, שמדובר באובדן אימון של הציבור במערכת היא הגיונית בעיני, ונoמכת על קולות רבים מהשטח. אם כך- מה גרם לכך?
לדעתי האישית- כל מהלכי ההתמודדות הכוחנית, יהירה, אטומה (וכו…) של ה׳הנהגה׳ הרפואית הן הoיבה העיקרית.
האדם מן הישוב שיש שכל והבנה בקודקודו- לומד מהחיים: אם כך מתנהגים ה׳מומחים׳ וה׳מנהיגים׳ וזו התוצאה- אולי גם יש oפק בהמלצות אחרות שלהם. בא נבדוק….
3. באיזו אופן נוכל להגביר ההענות לחיoוני שגרה?
ברור שלא בעוד oנקציות אלא בבדיקה עצמית. הודאה בטעויות. חשיפה. שיתוף. קבלת הoכמה מדעת. דיון.
כל אותן מרכיבים שהיוו פעם (לפני 3 שנים) חלק בלתי הפיך מרפואה שהיא בעד המטופל והציבור.

במקום לתקוף את טעויותיו היית יכול לפתוח דיון בו אתה מסביר במה טעה לא הצלחתי להבין מהפוסט הארוך בו ביטאת התנגדות ושיפוטיות והצבת עובדות המשויכות לד״ר יחזקאלי. באמת הייתי ואני בטוחה שהרבה מהרופאים היו מעדיפים שתסביר במה הוא טעה ? למה חשוב להשמיץ אדם ולהפיל עליו האשמות . הפוסל במומו פוסל .

29.09.2022, 09:25

כל הכבוד על מאמר מדויק להפליא. המשך בדרכך של יושרה ואומץ מקצועיים, למרות התגובות הצפויות מראש של אלה שמחפשים להשתיק את השיח- על ידי האשמת הקול החשוב וההכרחי שאתה משמיע (והתנהלותם היא כמובן בדיוק הבעיה שגורמת לאובדן האמון).

אנונימי/ת
29.09.2022, 10:34

ביום שבו הייתי צריכה להסתיר את העובדות שאני רואה בשטח, איבדתי אמון במערכת שאני עובדת בה.

29.09.2022, 12:22

מסכימה עם כל מילה

אנונימי/ת
29.09.2022, 14:01

כמי שמסכים עם כך שהיו הרבה בעיות בתהליכי קבלת ההחלטות בחיסונים, קשה לי לכבד את עמדתך שבמקום להתדפק על דלתות העולם הרפואי, בחרת לצבור נקודות בפופוליזם זול בקרב הציבור על ידי הפחדת ההדיוטות. יש בתוך המיליה הרפואי מספיק רופאים עם עמדות סקפטיות, ומכבדים אותם ונותנים להם במה.אבל אתה-אתה משלהב את העם כנגד הרפואה. לא אשכח לך איך שיתפת פוסט של אושרת קוטלר, שבגלל בורותה וטיפשותה הסיקה שהחיסונים מעלים!!! את הסיכוי לחלות בקורונה. רופא שמשתף דברי הבדל כאלו איבד בעיני כל אמינות ולא ראוי להמשיך בעיסוקו.

29.09.2022, 20:52

אשמח לדעת היכן בדיוק, לדעתך, התקיים אותו דיון מקצועי ראוי שאתה מדבר עליו (שהיה עד לתקופת הקורונה מנשמת אפה של הרפואה ) . הרי כל מי שהעז להטיל ספק ביעילותם ובטיחותם של החיסונים (גם אם זה היה מגובה בספרות המקצועית) הושתק והוכפש. מי ששילהב את העם וגרם לחרדה עצומה ומיותרת היו אותם רופאים שהופיעו יום יום בכל המדיה. מי שניסה להציל את שמה של הרפואה ואת אמון הציבור היו אותם רופאים שניסו להחזיר את הדיון המקצועי הענייני. מעניין גם מדוע אתה מרגיש צורך להסתיר את זהותך. האם אינך עומד מאחורי המילים שלך?

אנונימי/ת
29.09.2022, 14:12

אתן לך עצה ידידי , כקולגה. בבואך לבחון ידע רפואי חדש, עליך לבוא כמה שיותר נקי ונטול דעות מוקדמות. אם הגעת לבחון נושא כלשהו עם דעה מוצקה עוד לפני, נסה להיות מודע לכך, נסה לשים את הדעה בצד, נסה לעשות איפכא מסתברא. כל שלא ניסית לעשות כן, כשלת בתפקידך כרופא ואיש מדעי הרפואה. ואתה ידידי, טעון אג'נדות ודעות מוקדמות, ששום נתון לא יזיזו מדעותיו.
הנה, רק היום נוכחתי לגלות שתיאוריית העמילואיד בטא באלצהיימר אולי דווקא כן נכונה, על אף שהייתי משוכנע למדי שמדובר בהבל הבלים. ואני עוסק בתחום שנים. פתח את מוחך והשתק את ליבך.

29.09.2022, 20:55

אכן עצה מצויינת וטוב היה לו היית משיא אותה לכמה קולגות שמתחפרים בעמדתם, גם כאשר העובדות מראות שוב ושוב את טעותם. דווקא ד"ר יואב יחזקאלי הוא דוגמא טובה לאחד מהרופאים הבודדים שהיה מוכן לבחון את דיעותיו באופן דינאמי בהתאם לעובדות והספרות המקצועית שהלכו והצטברו עם הזמן.

אנונימי/ת
29.09.2022, 19:04

תודה ד״ר יחזקאלי, על כך שאתה מבטא את הדברים שרבים מאיתנו חוששים לומר.

29.09.2022, 20:30

מדהים שכל אלה שמעלים פה תגובות מכוערות ומתלהמות התוקפות אישית את ד"ר יחזקאלי מסתתרים מאחורי מסך האנונימיות. כמה עליבות!
האם מישהו מיכם יסיר את האנונימיות שלו ויתייצב לשיחת-עימות רצינית כדי לדון באמת על העובדות?

29.09.2022, 21:01

עצתי לאתר דוקטורס אונלי, זה לא ראוי שבאתר שנועד לקיים דיון מקצועי רציני, תהיה אפשרות להגיב תגובות מכפישות ומסיתות באופן אנונימי. זה הופך את האתר לצהובון מהסוג הגרוע ביותר. ברפואה היו תמיד דעות שונות והדיון האקדמי הוא נשמת אפה. מי שלא מוכן לעמוד מאחורי דיעותיו, אינו ראוי שאלו ישמעו. בוודאי כאשר עיקר דבריו הם דברי בלע והכפשה שהינם במקרה הטוב בגדר לשון הרע ובמקרה הרע בגדר הוצאת דיבה ותרומתם לדיון אפסית.

ד״ר יחזקאלי, תודה על מאמר מדויק ונוקב. עלינו, הרופאים, לעשות חשבון נפש בהקשר של הסיבות לאובדן אמון הציבור. רופאים כמוך, שהקפידו לשמוע לרחשי לב הציבור ולהציף את הכשלים, אולי יוכלו להיות הגשר שיאפשר את השבת אמון הציבור למערכת הרפואה ולהנהגה שלה.

29.09.2022, 23:43

תודה ד"ר יחזקאלי על האומץ לזעוק כי המלך הוא ערום. עוד בתחילת דרכו של הדרכון הירוק הזהרתי את ראשי משרד הבריאות וחברי הכנסת בועדת חוקה כי הכפייה וחוסר השקיפות ייגרמו לאבדן אמון במערכת ורק יצמצמו נטילת חיסונים. הכתובת הייתה על הקיר. נדרשת ועדת חקירה למשבר הקורונה כדי להפיק לקחים, לנקות האורוות ולבנות את אמון הציבור במערכת מתוקנת!
הכפשות אישיות מפרופילים אנונימיים אינה ראויה בעליל.
עו"ד פסטרנק, מחאת הריבון

30.09.2022, 00:47

מדהים שכל אלה שמעלים פה תגובות מכוערות ומתלהמות התוקפות אישית את ד"ר יחזקאלי מסתתרים מאחורי מסך האנונימיות. כמה עליבות!
האם מישהו מיכם יסיר את האנונימיות שלו ויתייצב לשיחת-עימות רצינית כדי לדון באמת על העובדות?

אנונימי/ת
30.09.2022, 13:51

חוששני שמי שמריח בכל מקום "צחנה קשה של פטרנליזם", קהו חושיו ואינו יכול עוד להבחין בצחנה הקשה של הפופוליזם, שמפיצים דבריו שלו עצמו...

שנה טובה. תודה לדר יואב יחזקאלי על מכתבו החשוב. אכן יש פיל בחדר. מציעה לכל המגיבים לקרוא לאט ולהרהר. לבדוק עם עצמם.
אישית נקראתי מזמן מתנגדת חיסונים - על סמך כך שאני מוכנה לפתוח דיון ולהסביר בסבלנות לכל הורה מכל מגוןן הדעות ולא לגרש מהחדר מי שלא מבצע הכל. הרבה מההורים שלא חיסנו כלל בגילאים שונים יוצאים מחדרי עם ההבנה ולרוב הביצוע של לפחות חלק מחיסוני השגרה.
חוץ מהסקר-בשטח מגיעים אם בכלל מגיעים לשאול יותר ויותר הורים נורמטיבים שאיבדו אמון. ואבדן אמון לא ירכש על ידי כוחניות וסיסמאות.
דבר נוסף משרד הבריאות נוקט בשיטת הכל או לא כלום. והורים שמבקשים לפצל חיסונים וחלקם אכן בגלל תגובה קודמת ... נתקלים בחוסר גמישות.וחלקם פשוט נעלמים מהמערכת. לוקח הרבה יותר זמן לשכנע הורה שחיסון טטנוס /דיפטריה אכן חיוני ומציל חיים אם המערכת לא מאפשרת לו .
שנה טובה ושנה של בריאות ואחווה לכולם

02.10.2022, 09:35

דברים כדורבנות.
לא משנה אם אתם מסכימים עם דעותיו או לא - תתבוננו במציאות באופן אובייקטיבי, נשבר האמון במערכת של חלקים נרחבים בציבור, בעקבות התנהלות דורסנית ולא שקופה מספיק. זה כבר לא הציבור השבוי והכנוע של שנות החמישים, וההתייחסות הייתה צריכה להיות בהתאם.
מקבלי ההחלטות, שנשארו בתודעה הישנה הפטרונית ורק ניסו להלביש אותה במחלצות וכלים עכשוויים, הזינו וטיפחו בעצמם את תנועות הקונספירציה והתנגדות החיסונים, אילולא התנהלות אנכרוניסטית ובזויה זו, התנועות הנ''ל היו נותרות זעירות ובשולי החברה... במצב בנוכחי הדעות ושברירי דעות מהן חדרו לאזורים שנמצאים בלב הציבור.

אגב רוב ההחלטות הקליניות שניתנו , היו לפחות בתחילת הקורונה לא כול כך בשיתוף של משרד הבריאות . מר נתניהו חתם על חוזה שמוסתר עד היום לשלושים שנה עם חברת פייזר . על מה אתם מדברים בכלל .
הרופאים היו צריכים לקום ולמנוע זאת . מה קרה כאן שנוצרה עבריינות רפואית הכיצד נחתם חוזה ללא פרסום פרטי החוזה שתוצאותיו הניבו מתן חיסון חדש שלא עבר מחקר אמיתי וביקורת לכול האוכלוסיה ועכשיו אף הועבר חוק חובת חיסון ילדים לא ברור לי איך . אנחנו נהיה אשמים כולנו בפשעי האנושות החמורים ביותר .
איפה הייתם? כולנו ? כול הרופאים אפשרנו זאת. תעשו חשבון נפש ב פתחנו יום כיפור ועל תשליכו האשמות על ד״ר יחזקאלי מדובר בראש ובראשונה במחדל של כול הרופאים כן במחדל של כולנו .
והיום בציבור יש כעס עצום על הרופאים שתמכו ואפשרו את כול מה שקורה והתרחש.

אנונימי/ת
06.10.2022, 19:58

אני רואה דר' ברזלי שאת מאוד פעילה כאן.
כבר התנצלת בפני המטופלים שלך שניסית להסית נגד התחסנות? שניסית לשכנע איך הדיכאון שלהם הוא תופעת לוואי של החיסון?
מוזמנים לחפש את הכתבה מינואר האחרון.

אנונימי/ת
14.10.2022, 02:50

מר אנונימי תתביש לך !!!!
איש צהוב , תאב מריבות לא רלוונטיות . חוץ מלצטת ״טלויזיה ״ֶשלא נראה לי ממש שמשהו פותח היום ואז ערוצים אלו . שהינם פונים לקהל מכור ומסויים לסיפורים צהובים ממכרים לדופמין, ותיקשורת שאינה משתפת מידע אמין ותקין ,מתאים לך בפרופיל האישיותי שהינך מפגין כאן להסתכל על ערוצי הטלויזיה 12 , ו13 .
ולא לקרוא חס וחלילה מחקרים או לנסות לבצע באופן אישי בקרת מחקר .

מדוע לא קיבלתי קובלנה ממשרד הבריאות על מעשי המחפירים? אין לך מושג עד כמה ניסו לדחוף לכך , אולי עוד אקבל😏 ?

הינך משולל לחלוטין יכולת להבין בכלל את הלינץ שעברתי . הייתי מצפה לתמיכת רופאים קולגות שלי שרק מיעוט תמך בי , יחסתי לרופאים איטלגנציה ושיתוף בדיוק כמוך .
בעלי אנושיות רבה ואמפטיה שכה בולטת בדבריך , אך אני לא קיבלתי ,
חמור מכול כדי שלא אדביק בזום חלק מסויים מפורמים פסיכיאטרים הוציאו אותי מקרבם ..

אני עוד אבעט לא סיימתי מיקרה זה . .
לא חושבת שיש לך אף אפשרות להבין בכלל על מה האשימו אותי .
ראשית אני ממש לא מתנגדת לחיסונים באופן גורף . ועוד עד לנקודה זו בכלל לא היה בי שום היסוס למנוע חיסונים ממני ושלושת ילדי .

הפעם עוד מעבר להכול , הספקתי ללמוד על המדעים החדשים בבר אילן מאז ריצוף הDNA

. לא חושבת שרוב הרופאים מכירים חומר חדש זה לעומק , כפי שאני הכרתי טרייה ממלימודים ומבחנים בנושאים אלו . גם חא הייתה בכלל בתחילת קורונה מגיפה .

טריה בחומר אחרי שעברתי בהצלחה את המבחנים בכול התחומים במסגרת אונברסיטת בר אילן . אני משוכנעת .

נעזוב כרגע את הטכניקה , אך קיימים דברים רבים שכול בר דעת כרופא היה צריך לראות חוסר ניסויי תקין עוות נתונים ועובדות לחץ מטורף שגרם לאנשים לקבל את החיסונים . .
זאת לעומת החיסונים הטובים הקיימים כיום לא בצורת חיסון של NRNA .

הייתה כאן גניבת הדעת .
הדבר שהיה הכי קרוב אולי להתקדמות במדעים אחו שבנו את החיסון , אך עד היום לא מועיל ,פנו בניסויי ״קריספר ״ שגם לא צלח .

כניסת mRNA לתא בפרט ולמערכות ביולוגיות ככלל. אינן נאיביות כפי שהוצגו . אמרו שMRNA לא יכול להגיע לDNA .
טעות גדולה יש קפיצות של MRNA ל DNA , מעבר יכול לעבור שינויים אפי גנטיים ולהשפיע על מערכות בקרה עדינות ביותר שהינם מערכתיות .
אני בטוחה שמי שראה והביןאת מהלך הטיפול שלי , הינני מתגאה כרופאה יסודית בעלת מידע חדשני ומיקצועי וחושבת מחוץ לקופסה המקרה הראשון אחרי שעתיים בדיקה , מאוד מתנצלת אל זה לא נשמע כהתקף חרדה ולצערי גם באקג והולטר . מעידים שמשום מה גם קרדיולוג ראה או חשש להפרעת קצב וחשש מפגיעה לבבית . לא זה לא היו התקפי חרדה .
והניסיון הפתטי של הכתבת שבאה להפיל אותי בפחד דרך תאורים ברורים של דיכאון וחרדות.
לא הצליחה למכור את סיפורה ושוב צדקתי היא לא סבלה לא מדיכאוןן ולא מחרדות .התלוננה על עיפות . וכן בהחלט יתכן שזה אחרי בוסטר של חיסון ובאם תחששי אמרתי לה ניצן לראותה בעוד שבועיים ..
חושבת שצריכה לקבל הן על הרצינות מיקצועיות של בדיקותי .
הרי כבר בזמן זה , הייתה הוכחה פגיעה קרדיאלית אצל מתברים צעירים בלב .

יתרה השניה הייתה מתחזה שגם על כך עליתי שאינה סובלת מהתיסמונות אותן הציגה.
אז אני שלמה עם האמת שלי והימיקצועיות שלי .
ולכן ברור לי גם למה לא הוגשה תלונה. והנושא התפקשש להם

אין מטופל אצלי שיפקפק ב מיקצועיות שלי .
מדוע שאבקש סליחה .
אז ממי אתה שאבקש סליחה ?
כן אתה אכן דמות פאטתית ולא ראויה .

אנונימי/ת
05.10.2022, 23:04

דר' יחזקאלי,
אז אולי במקום "לטרחן" תצא בהצהרה ברורה בדף הפייסבוק הפעיל שלך שחיסוני השגרה הם נחוצים, יעילים ובטוחים?
מה דעתך להקדיש לכך פוסט?
אני מקווה שתישאר בחיים (דימוי וירטואלי כמובן) לאחר פוסט כזה.

אנונימי/ת
12.10.2022, 23:16

בארהב לא רק מדברים!
https://www.medscape.com/viewarticle/959173

אגב השנה התחסנו רופאים לשפעת רק 30 אחוז משנים קודמות .
טוב זה ברור בגלל שד״ר יחזקאלי אשם . ( זאת אירוניה)

אנונימי/ת
15.10.2022, 22:47

דר ברזלאי, פסיכיאטרית נכבדה- הטקסט שמתחיל ב-מר אנונימי תתביש לך !!!!- הוא שלך? אז אם את כל כך מתנגדת לאנונימיות, לפחות תזדהי.
[ד.א. לא מצאת תמונה פחות פתיינית להציג באתר של רופאים?]

אנונימי/ת
16.10.2022, 15:55

למגיב מ 15.10
מילא שהתמונה של רקפת מנסה להיות פתיינית. הבעיה שהיא רחוקה מלהיות עדכנית.
אם תריץ בגוגל חיפוש על רקפת ברזלאי או בשמה הקודם רקפת רודריגז - מה שתגלה יחבר לך את הקצוות היטב.

אנונימי/ת
17.10.2022, 10:17

תודה 16.10 15:55. זה אומר הכל.